COPD en astma

Hoest u veel, bent u kortademig en heeft u een slechte conditie? De mogelijkheid bestaat dat u last heeft van astma of COPD. Dan is een COPD behandeling of een astma behandeling bij Fysiotherapie Quickfit een uitkomst. Fysiotherapie bij astma of COPD verbetert namelijk uw levenskwaliteit.

COPD is een verzamelnaam voor longaandoeningen die te maken hebben met een vernauwing van de luchtwegen die niet te verhelpen is. Bij COPD verslechtert uw staat geleidelijk aan en u bent vaak overgevoelig voor prikkels van buitenaf. Roken is zeer schadelijk voor mensen met COPD, maar ook voor mensen met astma.

Veel voorkomende symptomen van COPD en astma zijn:

• Hoesten

• Opgeven van slijm

• Kortademigheid bij inspanning

• Piepende ademhaling

• Regelmatig infecties aan de luchtwegen

• Verminderde conditie

Beperkingen met COPD en astma

Het is bekend dat astma en COPD beperkingen opleveren, maar wat houden deze beperkingen dan in? En wat kan fysiotherapie hierin voor u betekenen?
De beperkingen van COPD zijn onder andere een snellere ademhaling, last bij uitademen, druk op uw borstkas, benauwdheid en een slechtere conditie. Dit is natuurlijk erg vervelend om te ervaren, daarom helpen wij u graag om uw situatie te verbeteren. COPD is niet te genezen, maar wij helpen u met alle plezier om er zo goed mogelijk mee om te gaan en uw klachten te verminderen.

Aanraders bij een COPD behandeling of astma behandeling

Zodra wij starten met een COPD behandeling of een astma behandeling, dan hebben we altijd een aantal vragen en tips:

• Rookt u? Voorkom verdere beschadiging en stop met roken. Dit is een van de eerste en belangrijkste stappen die u moet zetten als we starten met fysiotherapie bij astma of fysiotherapie bij COPD.

• Werkt u langdurig in een omgeving met fijnstofdeeltjes? Dit verhoogt de kans op ontstekingen en is een veroorzaker van COPD. Pas hiermee op en bij bepaalde klachten is het zelfs aan te raden ander werk te zoeken.

• Krijgt u medicatie voorgeschreven? Neem deze in zoals voorgeschreven. Medicatie zorgt dat u minder last heeft van hoest en dat u een minder benauwd gevoel heeft, wat uw leven comfortabeler maakt.

• Let u op uw voeding? Heeft u ondergewicht of overgewicht? Een gezonde etenswijze is essentieel voor een goede conditie. Wij helpen u graag met uw gewicht door middel van personal training en voedingsadvies.

• Beweegt u nog maar minimaal? Beweeg voldoende om uw conditie op peil te houden door middel van een stevige wandeling, zwemmen of fietsen. Getrainde spieren hebben minder zuurstof nodig, waardoor u het minder snel benauwd heeft.

Wij helpen u graag uw conditie op peil te brengen door middel van spieroefeningen, ademhalingsoefeningen en bepaalde inspanningen. Wellicht merkt u dat u een verkrampte of onnatuurlijke houding aanneemt, omdat u bang bent voor de benauwdheid die u ervaart. Wij helpen u om de juiste houding aan te nemen en te blijven bewegen. Wij hebben speciale oefenprogramma’s voor fysiotherapie bij COPD en fysiotherapie bij astma.

COPD en astma behandelingen bij Fysiotherapie Quickfit

Bij fysiotherapie Quickfit bieden we een COPD behandeling of astma behandeling op maat. Fysiotherapie bij COPD en astma leert u op een juiste manier bewegen, verbetert uw conditie en vermindert uw klachten van benauwdheid en pijn. We maken voor iedereen een persoonlijk behandelschema op en helpen u met snelle en effectieve behandelingen op maat.

Voor een behandeling bij astma of een behandeling bij COPD in Eindhoven of Valkenswaard bent u bij Fysiotherapie Quickfit aan het juiste adres. Wij behandelen niet alleen bij longklachten, maar bijvoorbeeld ook bij oncologische klachten, orthopedische klachten, klachten bij spanningshoofdpijn en nog veel meer. Neem vrijblijvend contact met ons op over fysiotherapie bij astma en COPD en wij lichten u graag vrijblijvend in over wat de mogelijkheden zijn.